Friday 1 March 2019

Ilmu Penyuluh Kehidupan

ILMU PENYULUH KEHIDUPAN




Assalamualaikum dan hi everyone :)
Hoping that you all live a happy life.


Ilmu dalam dunia ini sangat luas dan banyak. Hidup zaman sekarang ni kalau takde ilmu orang tak pandang kan.Ilmu boleh dapat kat mana-mana je sekarang ni. Grab the chances guys! So guys haritu aku buat keputusan untuk masuk kelab BSMM. Actually aku masuk BSMM ni sebab nak dapat merit untuk stay kolej je hahaha tapi alhamdulilah masuk kelab ni dapat menambahkan lagi ilmu pengetahuan aku pasal rawatan-rawatan and so on.



Dulu dekat sekolah BSMM ni dikenali sebagai PBSM kan.  Ok aku nak kongsikan apa yang aku belajar dari kelab ni. Firstly aku belajar cara-cara buat balutan kain anduh untuk luka Sebagai contoh balutan luka kepala, balutan  luka bahu dan balutan luka tangan. Ilmu ni sangat berguna untuk rawat diri sendiri atau orang lain sebelum jumpa doktor.



Secondly, aku dapat belajar beberapa rawatan untuk sesuatu kejadian seperti rawatan untuk kecederaan sendi dan tulang, rawatan untuk kejutan elektrik dan terbakar dan lain-lain. Sebagai contoh rawatan untuk kecederaan tulang dan sendi ialah RICE. 



1. R stand for Rest iaitu rehatkan mangsa dalam posisi yang selesa dan jangan menggunak bahagian yang tercedera dalam masa 72jam bagi mengelakkan menjadi lebam. 
2. I stand for ICE iaitu berikan tuaman ais pada bahagian sakit untuk mengurangkan kelebaman. Balutkan ais dengan kain. Jangan dedahkan kulit dengan ais secara langsung.
3. C stand for COMPRESSION iaitu berikan tekanan dengan membalut anggota yang cedera untuk mengurangkan lebam dan juga menyokong anggota yang tercedera. Pastikan balutan tidak terlampau ketat sehingga kebas.
4. E stand for ELEVATION iaitu tinggikan bahagian yang tercedera melebihi paras jantung. Ia boleh mengurangkan pendarahan, bengkak dan sakit.

Thirldy, dengan masuk kelab BSMM ni juga aku dapat tahu ada banyak lagi benda yang aku tak kenal yang ada dalam first aid box selain ubat seperti panadol dan sebagainya. Untuk pengetahuan korang dalam first aid box tu ada 3 kategori ubat dan aksesori iaitu ubat makan/telan , ubat sapu dan pembalut/aksesori.

1. Ubat makan /telan
-Panadol (550mg)
- Pontstan (250mg)
- Actal/ Zelloz
- Bena Expectorant
- Lozenges
-ORS

2. Ubat sapu 
- Savlon (anti-septic)
- Flavin
- Calamine lotion
- Burnol
- LMS & Menzza Cream
- Ammonium salt

3. Pembalut dan aksesori
Pembalut :
- Kain anduh atau triangular bandage
- Crepe bandage
- Roller bandage
- Gauze bandage
- Plaster
- Kapas atau cotton ball
Aksesori :
- Sarung tangan atau surgical glove
- Gunting
- Forsep
- Micropore


So guys that's just apart of my knowledge that i got by joining BSMM. Ilmu-ilmu seperti ini akan beguna suatu hari nanti even bukan sekarang atau hari ini atau minggu depan. Trust me! So aku nasihatkan korang agar belajar lah ilmu apa pun tapi jangan ilmu sesat sudah hahaha sebab ilmu lah yang akan tolong kita untuk baiki hidup kita daripada baik kepada yang lebih baik. That's all for today. Byeeeeeeeee! 💖💖💖💖💖💖💖💖💖















                        

No comments:

Post a Comment